Z Machova přes Bor do Kudowy, přes Žďárky a Závrchy zpět, okruh, 42 km

MTB

Asi 42 km po nefrekventovaných asfaltkách a lesních cestách. Pro překročení státní hranice ve Lhotě a v Náchodě Bělovsi budete potřebovat platný cestovní doklad, tedy pas, jste-li z českopolského pohraničí, můžete pro návrat využít přechod pro malý pohraniční styk v Malé Čermné, kde budete pro změnu potřebovat občanský průkaz. Jízda na MTB po území Parku narodowego Gór Stolowých zatím není zakázána, proto se chovejte slušně.

Trasa podrobně: Z Machova se vydejte na hraniční přechod Machovská Lhota - Ostra Góra. Zde si pro lepší orientaci na trase vynulujte tachometr. Následuje téměř 6km stoupání po asfaltce na Karlów. Pokud neradi šlapete po silnici, můžete si první kilometr serpentin zkrátit po zelené značce vedoucí po zpevněné cestě od rekreačního střediska důstojnické školy (0,5km od přechodu). Zhruba po 700m se opět napojíte na asfaltku, po které pokračujte další serpentinou vzhůru. Pokud vás silnice skutečně nebaví, chcete si projet starou místy pískovcem dlážděnou cestu s výhledem na Broumovské stěny a nebojíte se možného přestupku (z druhé strany je do této cesty vjezd i vstup zakázán), dejte se těsně před mostečkem přes vodopádek (asi 4 km od hranice) prudce, téměř zpět doprava. Po nádherných 4 km se opět připojíte na silnici, po které sjedete 1 km do Karlówa (6,7km). Zde se dáte po hlavní silnici doprava a po 600m (7,3km) odbočíte po žluté t.z. opět doprava ze silnice. Po sedmisetmetrovém stoupání se ocitnete na hřebínku, kde je rozcestí se zelenou t.z.(8km). Je-li pěkné počasí, vyplatí se zajet si doleva po zelené 500m na vyhlídku z vrcholu Ptak. Pozor, zelená značka po 400m (8,4km) odbočí doprava strání dolů, na vyhlídku je třeba pokračovat v přímém směru po kamenité cestě zbylých 100m. Vraťte se zpět na rozcestí zelené a žluté (9km) a pokračujte po zelené hřebenovce 200m po rovince a pak prudkým stoupáním na Lisi Grzbet. Těch 100m strkání za to stojí, neboť se dostanete na úzký hřebínek, z jehož levých okrajovek (asi 30m od pěšiny) se Vám naskytne krásný výhled na Stolové hory, Orlické hory a Náchod. V těchto místech se pěšina narovná a po 1,2km dojedete na rozcestí s červenou t.z. (10,5km, lavičky). Odtud se vydejte dál po hřebeni 200m po červené a v místech, kde červená odbočuje mírně vpravo stoupající kamenitou cestou (10,7km) se dejte mírně doleva přes dřevěný mosteček po široké lesní cestě. Pokud z této cesty nikam neodbočíte, dojedete po 2,8km přes Dlugie Mokradlo na asfaltku (13,5km). Máte-li chuť na další vyhlídku, vydejte se po ní doprava. Po 500 m dorazíte ke vstupu do Blednych (Bludných) Skal, odkud je to dál v přímém směru asi 200m na vyhlídku na Machovsko (14,2km). Po projití vyhlídek, popřípadě i bludiště, se vraťte na parkoviště u vchodu a všimněte si červené t.z., kterou opustíte po šestikilometrovém sjezdu až dole v Kudově. Z parkoviště se tedy vraťte 500m po asfalce na rozcestí (14,9km) a pokračujte po ní společně s červenou t.z. ještě 1km, kde (15,9km) nepřehlédněte odbočku červené značky vpravo ze silnice. Zde začíná nejkrásnější sjezd celé trasy. Následujte červenou technickým sjezdem lesní pěšinou. Po 500m přetnete Drógu Alexandra a již po širší cestě pokračujete stále skopce a po červené do osady Jakubowice (18,2km). Zde sjedete asi 300 m po asfaltce a odbočíte (jak jinak než po červené) vlevo do krátkého výjezdu. Polní cestou a technickým sjezdem dojedete na horní konec lázní Kudowa (20km). Po asfaltce sjedete na lázeňskou kolonádu (21,6km).

a) Splňujete-li podmínky pro přechod státní hranice na přechodu pro malý pohraniční styk, odbočíte po průjezdu centra (22km) do Czermne, kde nepřehlédnete přechod do Malé Čermné. Odtud pojedete po silnici na Žďárky. Po 2km se připojíte na silnici od Velkého Poříčí, po které byste přijeli v případě b).

b) Pokud podmínky nesplňujete, musíte pokračovat městem směrem k mezinárodní silnici E67. Sto metrů před křižovatkou s touto silnící, těsně před mostem přes říčku (22,7km), uhnete doprava a podél říčky projedete městskou část Kudowa Slone. Na konci obce (25,3km) říčku přejedete, po 400m (25,7km) dojedete k silnici E67, po které se dáte doprava, a po 600m překročíte státní hranici v Náchodě Bělovsi (26,3km). Za celnicí nepřemostíte Metuji, ale sjedete hned jak vyjdete z koridoru pro pěší a cyklisty doprava na polní cestu. Proti proudu řeky dojedete po 1,5km k mostu (27,9km) k železniční zastávce v Malém Poříčí. Řeku ale opět nepřejedete, pokračujete totiž polní cestou až do Velkého Poříčí. U továrny Atas (bývalého MEZu, z dálky ji poznáte podle 25m cihlového komínu, 29,2km) vyjedete na silnici po které se dáte doprava na Žďárky. Po 1,2km se zprava připojí silnice z Malé Čermné, po které byste přijeli v případě a). Na tachometru byste měli mít 30,4km.

Po 2km dojedete do centra Žďárek (32,4km). Před Vámi je bohužel nefungující hospoda, vlevo fungující samoobsluha. Pokračovat budete přímým směrem, po 900m (33,3km), u modrého hydrantu, se dáte nejprve asfaltkou, poté slušnou lesní cestou doprava k bývalým Uhelným dolům. Cestou minete po levé straně železitý pramen (34,2km). 200m za pramenem (34,4km), u oplocenky, se cesta rozdvojuje. Pojedete-li vpravo, dojedete k výborné Hospodě V Dolech (34,8km, otevírají 15.4.2000). Pojedete-li vlevo, potkáte po levé straně nově opravenou kapličku, ale může se stát, že občerstvení minete, neboť z této cesty musíte k občerstvení vyjít klikatou pěšinkou vpravo za potokem (34,8km). Po občerstvení se musíte vrátit zmíněnou pěšinkou na levou cestu, po které prudkým výjezdem vyjedete na Závrchy (35,4km). Zde se připojíte na červenou t.z., po které přes "Vrtuli" (36km) dojedete pod Machovské končiny (37km), odkud sjedete po červené zpátky do Machova (38km). Ke kostelu je to 1km doprava.