Nultej Polickej Bajkvandr, okruh, 76 km

MTB

Pískovcové skály Stolových hor, rašeliniště hor Bystřických, nejzápadnější vrchol Orlických hor a dvě lázeňská města na 76 km dlouhém okruhu Kladským pomezím po nefrekventovaných asfaltkách, lesních a polních cestách. Pro překročení státní hranice ve Lhotě a v Náchodě Bělovsi budete potřebovat platný cestovní doklad, tedy pas, jste-li z českopolského pohraničí, můžete pro návrat využít přechod pro malý pohraniční styk v Malé Čermné, kde budete pro změnu potřebovat občanský průkaz. Jízda na MTB po území Parku narodowego Gór Stolowých zatím není zakázána, proto se chovejte slušně.

Nezapomeňte si přibalit mapu Broumovské stěny – Góry Stolowe 1:25000 (nebo KČT č. 26 BROUMOVSKO, GÓRY KAMIENNE A STOLOWE 1:50000) a Orlické hory KČT č. 27, Soubor turistických map 1:50000.

Trasa podrobně: Trasa začíná v Polici nad Metují na výchozím místě cykloturistických tras (na tzv. bělské křižovatce u pensionu Adler), kde si pro lepší orientaci vynulujete tachometr. Vyrazíte z Police po silnici na Bělý a Machov. Před sjezdem do Machova se dáte po louce vlevo a hned za rohem lesa vpravo a Volšovinou sjedete do Lhoty, kterou projedete až na hraniční přechod Machovská Lhota - Ostra Góra (7,6km). Následuje téměř 6km stoupání po asfaltce na Karlów. Pokud neradi šlapete po silnici, můžete si první kilometr serpentin zkrátit po zelené značce vedoucí po zpevněné cestě od rekreačního střediska důstojnické školy (0,5km od přechodu). Zhruba po 700m se opět napojíte na asfaltku, po které pokračujte další serpentinou vzhůru. Pokud vás silnice skutečně nebaví, chcete si projet starou místy pískovcem dlážděnou cestu s výhledem na Broumovské stěny a nebojíte se možného přestupku (z druhé strany je do této cesty vjezd i vstup zakázán), dejte se těsně před mostečkem přes vodopádek (asi 4 km od hranice) prudce, téměř zpět doprava. Po nádherných 4 km se vrátíte na silnici v jejím nejvyšším bodě (13,2km).

Nyní můžete:

a) sjet 1 km po silnici do Karlówa . Zde se dát po hlavní silnici doprava a po 600m odbočit po žluté t.z. opět doprava ze silnice. Po sedmisetmetrovém stoupání se ocitnete na hřebínku, kde je rozcestí se zelenou t.z.

b) sjet po silnici pouze 200m a odbočit přes potůček vpravo do užší lesní cesty. Ta bývá většinou vlhká až podmáčená, ale i to má ve srovnání s asfaltkou své kouzlo. Po 300m překřížíte červenou t.z. a to následujícím způsobem: Po přejetí podmáčené hrázky přijde červená zprava, vy se dáte po červené mírně vlevo. Po 20m zahýbá červená mírně vlevo, vy se však dáte po širší travnaté cestě mírně doprava. Toto cestou dojedete po 1,2km na žlutou t.z. po které se dáte doprava a po 300m vystoupáte hřebínek, kde je rozcestí se zelenou t.z. (pozn. další kilometráž počítá s touto variantou b)

Po zelené se dáte doleva a po 500m dojedete na vyhlídku z vrcholu Ptak (15,58km). Pozor, zelená značka po 400m odbočí doprava strání dolů, na vyhlídku je třeba pokračovat v přímém směru po kamenité cestě zbylých 100m. Vraťte se zpět na zelenou a pokračujte po ni prudkým sjezdem k silnici Dróga Stu Zakretów (15,90km). Po té se dejte 150m doprava, pak uhněte na parkoviště vlevo a pokračujte ještě více doleva po modré t.z. Vynášení kola na vrchol Naroznik se vyhnete tím, že v nejprudším místě stoupání neuhnete z úvozu doprava po modrý, ale pokračujete cestou nejmenšího odporu, tedy dále vzhůru úvozem a poté po vrstevnici a mírným sjezdem na paseku mezi vrcholy Naroznik a Kopa Smierci. Jakmile vyjedete z lesa na mýtinu (15,99km), musíte se vrátit na modrou t.z. a to tím způsobem, že vezmete kolo na rameno a proderete se necelých 20m nízkými břízkami doprava na zmiňovanou modrou t.z. Po té budete pokračovat na vrchol Kopa Smierci (taky trošku nošení, ale stojí to za to). Konečně se ocitnete na okrajovkách s nádherným výhledy na Duszniki, Bystřické a Orlické hory i okolí Náchoda.

Následují další 2km skalami po modré t.z. na Skaly Puchacza (opět okrajovky s výhledy k Náchodu, Dušnikám a Orlickým Horám). Na rozcestí modré se zelenou (19,73km) modrá t.z. odbočuje vpravo dolů. Můžete přesvědčit, že to tudy skutečně nepůjde. Pokračujte proto rovnou od rozcestníku v přímém směru po neznačené pěšině (nejprve po vrstevnici, poté kamenitým sjezdem) a po 460m přijedete na širokou lesní cestu (20,19km). Tou se dejte dolů, ale hned v první levotočivé zatáčce odbočte vpravo dolů do méně výrazné cesty. Tou sjedete až k nízkému lesu, kde se cesta na okamžik změní v pěšinu, nenecháte se zaskočit brodem a po opět se rozšiřující cestě sjedete na zpevněnou lesní cestu (21,03km). Po té se dáte doprava a asi po 20m odbočíte vlevo na modrou t.z. , která vás po 2,4km dovede do obce Lezyce (23,46km).

Už po silnici pokračujete další 2km do obce Duszniki Zdrój. Na začátku Dušniků nezahnete po silnici na přejezd, ale následujete modrou t.z. po prašné cestě. Před nádražím přejedete koleje a pokračujete stále v přímém směru až na náměstí (26,50km). Z náměstí vyjedete v levém spodním rohu pěší zónou a budete-li se další kilometr držet červené t.z., projedete celý lázeňský park. Na konci parku nejedete na vlevo vedoucí silnici na Zileniec. Po té budete asi 6km mírně stoupat údolím Dušnické Bystřice.

U autobusové zastávky na křižovatce se zelenou t.z. a informační cedulí o Torfowisku (rašeliništi) (34,03km) se dáte prudce doleva fungl novou šotolinovou serpentinou s výraznými svodidly a vystoupáte na náhorní plošinu. Nad serpentinou nikam neodbočujte, jeďte stále jakoby po hlavní a po 0,5km (34,86km) se zprava připojí zelená t.z. vedoucí ve vašem směru na oblíbený rašeliniště Czarne bagno. Zde neopomeňte navštívit vyhlídkovou věž (vlevo od cesty) a projet nové hatě (vpravo od cesty). Dále budete pokračovat stále po zelené, tedy po vyjetí z hatí (36,06km) po cestě doprava a po 130m (36,19km) na první křižovatce doprava. Projedete nově přemostěným podmáčeným úsekem až na další křižovatku (37,03km). Zelená zde pokračuje doleva, vy se však vydáte vpravo a po 1,75km se vrátíte na asfaltku na Zieleniec (38,78km), po které pokračujete doleva. Po 350m přijedete na křižovatku, dáte se prudce doprava a po kilometrovém stoupání se konečně ocitnete v lyžařském středisku Zieleniec.

Projedete celý Zieleniec a asi kilometr za kostelem -na vrcholku stoupání, u památníku Heinricha Rübartsche (42,82km)- se dáte po zelené doleva odbočující asfaltečkou na Vrchmezí (polsky Orlica). Skoroasfaltka vede skoro až na samý vrchol. Na ten lze buď dojít po zelené odbočující za výjezdem šotolinové cesty z lesa (44,41km), nebo dojet též po zelené od hraniční závory na konci cesty (44,65km, s touto variantou je počítáno v další kilometráži, po návratu k závoře byste měli mít na tachometru 45,03km). Nepříjemné je jen to, že výhledy na českou stranu jsou možné pouze po nelegálním překročení hranice na naši stranu vrcholu.

Od hraniční závory následuje bomba sjezd hraničním pásem po zelené t.z., která vás po 1,34km svede na silnici (46,37km), po které se dáte doleva, projedete kolem hraničního přechodu nad Olešnicí a na světlině nad prudkým sjezdem (48,88km) k rekreačnímu středisku polské armády zahnete ze silnice mírně vlevo po vrstevnici kolem červené cedule o zákazu vstupu a vodním zdroji zase zpátky do lesa. Lesní cesta vás po kilometru (49,84km) přivede opět na zelenou t.z., po které byste přes kopec přijeli, kdybyste striktně dodržovali zelenou a ze silnice odbočili až u rekreačního střediska. Po zelené se tedy dáte doleva a sjedete přes Zimne Wody (první stavení na 51,03.km, začátek asfaltky na 52,83.km) a po silničce sjedete do Lewina Kl. Hned u kostela můžete uhnout z asfaltky doleva a sjet “pěší zónou” na náměstí. Rynok opustíte ve spodním rohu a po 700m se pod viaduktem připojíte na hlavní silnici z Klodska do Kudowy (56,74km). Po té se vydáte směrem na Kudowu. Hlavní můžete opustit až po ujetí 4,04km (60,78km), když zabočíte před mostečkem přes říčku Bystrou přes chodník doprava a sjedete schody na starou silnici. Ta vás dovede na hlavní třídu lázní Kudowa, kde se musíte rozhodnout pro jednu z dalších variant:

a) Splňujete-li podmínky pro přechod státní hranice na přechodu pro malý pohraniční styk, vystoupejte hlavní třídou k lázeňskému parku, před nímž se dáte doleva a přijedete do Czermne, kde nepřehlédnete přechod do Malé Čermné. Odtud pojedete po silnici na Žďárky. Po 2km se připojíte na silnici od Velkého Poříčí, po které byste přijeli v případě b).

b) Pokud podmínky nesplňujete, musíte hlavní třídu překřížit a pokračovat podél říčky městskou částí Kudowa Slone. Na konci obce (po 2,6km) říčku přejedete, po 400m dojedete zpět na hlavní silnici E67, po které se dáte doprava, a po 600m překročíte státní hranici v Náchodě Bělovsi. Za celnicí nepřemostíte Metuji, ale sjedete hned jak vyjdete z koridoru pro pěší a cyklisty doprava na polní cestu. Proti proudu řeky dojedete po 1,5km k mostu k železniční zastávce v Malém Poříčí. Řeku ale opět nepřejedete, pokračujete totiž polní cestou až do Velkého Poříčí. U továrny Atas (bývalého MEZu, z dálky ji poznáte podle 25m cihlového komínu) vyjedete na silnici po které se dáte doprava na Žďárky. Po 1,2km se zprava připojí silnice z Malé Čermné, po které byste přijeli v případě a).

Po 2km dojedete do centra Žďárek (v případě varianty a) máte na tachometru 66,70km). Pokračujete ještě 750m rovně a pak zahnete prudkým asfaltovým výjezdem vlevo. Po značkách Rallye Sudety (bleděmodrý lichoběžník ve žlutém poli) dojedete po 2km na Vysokou Srbskou, pod Srbskou překřížíte silnici na Machov (70,02km) a po panelce, která se záhy změní v lesní cestu, lehce vystoupáte na tzv. Prostřední Srbskou (za drůbežárnu). Po vyjetí z lesa odbočuje trasa Sudet doprava (71,13km), vy však budete pokračovat stále ve směru cesty polima na Bezděkov. Z Bezděkova jsou to po silnici do Police necelé 4 kilometry.

Celkem byste měli natočit 76 kilometrů, v případě přejezdu přes Běloves 81.